Træningsbænke findes i alle fitnesscentre, men de er også blevet populære at købe til hjemmet, så man slipper for turen til fitnesscenteret. Det kan være yderst frustrerende, at man ikke har mulighed for at styrketræne ordentligt når man er derhjemme, hvis tiden ikke er til at komme i centeret. Derfor kan en træningsbænk sørge for, at du kan styrketræne effektivt i hjemmet, og lave alle de øvelser som du gerne vil både med håndvægte og vægtstang.

Hvad skal jeg kigge efter når jeg vælger træningsbænke?

En træningsbænk er et træningsredskab der benyttes i forbindelse med styrketræning, bænken er specielt designet til træning, og er beklædt med et lag skum, hvilken gør at den er komfortabel at ligge på, når man træner.  Der kan findes forskellige typer af træningsbænke, og man skelner især mellem justerbare og ikke justerbare bænke. Der er utroligt mange faktorer, der spiller ind, når du skal vælge træningsbænk. Det er essentielt, at få gjort op med dig selv hvor mange penge du har i sinde at smide efter en træningsbænk, da der er utrolig stor forskel på kvaliteten af træningsbænkene. Køber du en for billig model, er det ofte ikke pengene værd, da de simpelthen ikke har den rette kvalitet.

Det er yderligere vigtigt at kigge efter en bænk, som kan holde til den vægt du træner med på nuværende tidspunkt, eller forventer at nå op på senere. Dette kan især blive et problem, hvis du vælger en for billig træningsbænk, da den simpelthen ikke kan holde til de mange kilo i længden. Du skal også finde ud af, hvorvidt du har behov for en bænk, der kan ændre position fra lige til skrå. Dette er en god funktion at have på bænken, da man sikre at kunne lave flere typer af øvelser på bænken, en man kan på en fladbænk.

Hvordan skal jeg træne på træningsbænke?

Træningsbænken giver dig mulighed for at lave rigtig mange forskellige slags øvelse. På bænken kan du træne store dele af kroppen, men med stort fokus på den øverste del af kroppen. Eksempelvis kan der trænes flere øvelser til bryst, skulder, ryg, triceps, biceps og mave. En yderst populær øvelse at lave på træningsbænken er bænkpres, hvor man særligt rammer brystmusklerne. Denne øvelse skal laves liggende på bænken, og kan enten gøres på en flad eller skrå bænk. En kombination af skrå og normale bænkpres er dog det mest optimale.  I denne øvelser presser du stangen op i strakte arme, så begynder du derefter at sænke stangen ned til den rører dit bryst, derefter skal bruge dine brystmuksler til at presse stangen op igen.

Skulderpres er en anden øvelse som med fordel kan udføres på en bænk med håndvægte, her rammes især skuldermuskerne. I denne øvelse skal du indstille din bænk til 90 grader og sidde med ret ryg, herefter skal du presse håndvægtene over hovedet indtil dine arme er strakte, derefter sænker dem igen ned til dine skuldre.  Der findes et væld af øvelser, der kan udføres på bænken. Så det er blot at kaste sig ud i det, og komme i gang med træningen!

Se hvor nemt det er at træne derhjemme med en træningsbænk

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here