Neuromarketing – kom helt tæt på den fremtidige kunde

Termen neuromarketing er et forholdsvist nyt begreb indenfor marketingbranchen, der langsomt er ved at få fodfæste i de nordiske lande.

Neuromarketing går, udtrykt yderst simpelt, ud på at overvåge hjernens signaler, og ud fra disse bedømme hvorledes almene forbrugere påvirkes af reklamer, og influeres af disse.

Dette er ikke et nyt område inden for marketing. Utallige marketingfirmaer arbejder året rundt på at at interviewe, udspørge og granske folks reaktioner på diverse marketing kampagner – men aldrig før har det været muligt at komme helt tæt på, og se brugernes reaktioner på alt, selv de ting de ikke ved de tænker.

Neuromarketing er ikke en ny form for marketing, men en revolutionær ny måde at håndtere marketing research på.

Et praktisk eksempel på neuromarketing

Susan Krashinsky, en ung rapporter hos The Globe and Mail, var en af de første inden for nyhedsverdenen, der selv kastede sig ud i neuromarketing – som forsøgsperson.

På live TV observerede folk overalt på kloden hvordan eksperter målte den unge kvindes hjerneaktivitet, og ud fra denne kunne bedømme hendes reaktioner til forskellige reklametyper vist på en skærm foran hende.

Med en smal bøjle placeret på Krashinskys hoved, kunne neuromarketing eksperterne i studiet følge med i de 3 detaljer, som er interessante for netop deres genstandsfelt:

  1. Hvornår måles der en høj mængde opmærksomhed rettet mod reklamen og hvornår mistes interessen igen
  2. Hvornår aktiveres følelsescentrene i hjernen og hvilke er disse
  3. Hvilke dele af reklamerne gemmes i korttidshukommelsen, og hvilke tunes fuldkomment ud.

Med disse 3 vigtige nøglepunkter i reklamers opbygning, kunne teamet nøje skræddersy reklamer, der opfyldt disse kriterier, og derved bedre fange potentielle kunders opmærksomhed.

Dette blev i studiet gjort gennem en lille plade placeret på Krashinskys hoved, hvor venstre frontallap befinder sig.

Denne plade målte Krashinskys hjerneaktivitet ved hjælp af elektroencefalografi (EEG), en teknik til at registrere dele af hjernens elektriske aktivitet.

Neuromarketing viser eksperterne, hvilke reklamer vi husker

En af teamets eksperter udtrykker i programmet, at hvad neuromarketing gør, er at give reklamerne mere karisma. Gøre dem til noget man husker og ligger mærke til.

”It needs to be a deeper connection. Not just from the eyeball to the head. There needs to be something else, like interest, an emotion, something memorable”

Hvad neuromarketing gør er at gennemgå menneskers reaktion, billede for billede, og sørge for at de reklamer der udvikles ikke bare ses og glemmes, men faktisk huskes senere.

Et eksempel på dette findes i en case om et engelsk reklamebureau, der reklamerede for en kendt sportsklub, ved at udgive en række små reklamer online. Disse reklamer viste interviews med falske spillere, som talte om en fiktiv kommende sportskamp.

Den spiller der originalt skulle have vundet den fiktionelle kamp blev skrevet om til en af spillets tabere, da man gennem neuromarketing målinger lidt overrasket opdagede, at den smukke succesrige kvinde som man troede ville være storfavorit (I reklamen kendt som ”The Champ”) blev ignoreret af seerne til fordel for en akavet mandlig spiller der altid var uheldig (”The Cursed”).

Reklamefirmaet omskrev straks serien, så det blev den uheldige der endelig vandt trofæet.

Kampagnen blev en stor succes.

Du kan læse mere her om “hvad er neuromarketing“.