Superfoods i din bagning og madlavning

Går du rundt med et ønske om at gøre din mad sundere og bruge bedre produkter i din madlavning? Så er superfoods måske noget for dig.

Med superfoods-produkter kan du nemlig lave velsmagende og sunde retter med fokus på eksempelvis low carb, stort proteinindhold eller glutenfri opskrifter. Superfoods giver dig mulighed for at næringsoptimere dine måltider såvel som dine snacks og eksempelvis gøre din mad langt mere rig på fiber, fedt eller protein.

Det er selvfølgelig individuelt, hvad man ønsker at fokusere på, og hvilken næring der skal skrues op for, og du kan altså selv vælge, hvad dine retter skal være mere rige på.

Grunden til, at nogle råvarer kan kalde sig superfoods, er, at deres næringsindhold er højt, og at de har sunde og beskyttende egenskaber. Superfoods har desuden et naturligt indhold af vitaminer, mineraler og antioxidanter og er derfor gode og sunde næringskilder.

Bagning med superfoods

Når det kommer til madlavning og specielt bagning, kan du bruge mange forskellige typer superfoods, men blandt andet kokosolie, mandelmel, loppefrøskaller, kokosmel og chiafrø er eksempler på superfoods, som er særdeles velegnede til formålet.

Hvis du er glad for brød og kager, men ønsker alternativer til det usunde franskbrød og de sukkerrige kager, kan du med fordel prøve at bage med superfoods. Med superfoods kan du nemlig bage alt fra rugbrød og boller til kager og proteinbarer – alt sammen med et langt bedre næringsindhold end det du finder på hylderne i supermarkedet.

Når du bager eller tilbereder din mad på andre måder, kan du nemlig vælge, hvordan din mad skal næringsoptimeres. Det kan være, at du er bodybuilder og har massivt fokus på proteinindhold, eller måske ønsker du blot måltider med flere fibre.

Uanset hvad er der muligheder med superfoods, og specielt på bagefronten gør produkterne det særdeles godt.

Derfor får du en kort gennemgang af henholdsvis mandelmel, kokosmel og loppefrøskaller, som alle er superfoods, der er gode i bagværk.

Mandelmel

Mandelmel egner sig godt til bagning, da du kan bruge det som erstatning til hvedemel. Mandelmel er et sundere alternativ, fordi produktet har et højt indhold af protein. Faktisk får du hele 42 gram protein per 100 gram mandelmel mod knap 10 gram protein per 100 gram hvedemel. Derudover har mandelmel et lavt indhold af fedt og kulhydrater samt et godt indhold af fibre, hvilket gør mandelmelet godt til sunde kager og brød.

Kokosmel

Hvis du har en sød tand og elsker kager, kan kokosmel være din nye bedste ven.  Kokosmel som superfoods er nemlig fedtreduceret og dermed sundere end den variant, du finder i dit lokale supermarked. Du kan derfor spise løs af det skønne produkt med god samvittighed. Kokosmel er velegnet i al slags madlavning, men særligt i kager tilfører melet en dejlig, tropisk smag, som passer godt til sødmen i kager. Der er desuden godt med proteiner i dette mel, hvilket gør melet godt som alternativ til for eksempel hvedemel.

Loppefrøskaller

Du kan bruge loppefrøskaller som bindingsmiddel i din bagning, så dine brød og kager hænger bedre sammen, hvis du for eksempel har droppet hvedemelet. I brød giver skallerne en dejlig konsistens, men du kan også bruge dem i dine shakes eller smoothies. Loppefrøskaller har nemlig et højt indhold af kostfibre, hvilket gør dem gode at anvende i forskellig madlavning, hvis du ønsker mere fiberrige måltider.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *