Erhvervsleasing af firmabil – Behold likviditeten i virksomheden

Hvis en virksomheden vælger at købe en firmabil på traditionel-måde, så vil det påvirke virksomhedens likviditet. Hvis virksomheden ønsker, at beholde likviditeten i virksomheden kan de bruge erhvervsleasing, hvilke er et glimrende alternativ til køb af bil på traditionel-vis. Med erhvervsleasing påvirker du ikke virksomhedens likviditet i samme omfang, som hvis virksomheden valgte at købe bilen selv. Erhvervsleasing er for virksomheder der ønsker, at bruge deres fulde kapital til drift og udvikling af deres forretning, og ikke ønsker at binde en stor kapital i en bil.

Kort om erhvervsleasing

Erhvervsleasing kan beskrives, som leje af en firmabil i en længere periode – En periode er typisk på 1-4 år, men kan også være kortere eller længere alt efter virksomhedens ønske til en leasingkontrakt. Med erhvervsleasing er det leasingselskabet der har ejendomsretten over køretøjet og leasingtager der har brugsretten over køretøjet. Lav praktisk betyder dette, at leasingselskabet ejer bilen, og leasingtager (virksomheden) får ret til at bruge bilen til det de ønsker. En erhvervsleasing indebærer virksomheden betaler månedlig leasingydelser, og en evt. engangsydelse til leasingselskabet for, at få brugsretten over køretøjet. Grundlæggende findes der to forskellige leasingkontrakter indenfor erhvervsleasing, hvilke er operationel leasing og finansiel leasing. Vil du læse en mere uddybende forklaring af erhvervsleasing så kan dette gøres her.

Hvad er operationel leasing og finansiel leasing?

I dette afsnit vil vi beskrive de to forskellige leasingkontrakter: Operationel leasing og finansiel leasing. Der er nogle væsentlige forskelle på disse to leasingkontrakter, og de har hver især deres fordele og ulemper. Hvilke leasingkontrakt der passer bedst til din virksomhed kommer an på hvilke ønsker en virksomhed har til en firmabil.

Læs også: Spar op til 40% på bilsyn i Herning

Operationel leasing er, hvor virksomheden ikke behøves at bekymre sig om, driften af en firmabil. De skal blot betale en månedlige leasingydelse og en evt. engangsydelse, derudover så er det leasingselskabet der står for alle udgifter til reparation, service, syn af bil, og så videre. Med en operationel leasingkontrakt får virksomheden 100% budgetsikkerhed, og de kan dermed være sikker på der ikke kommer flere udgifter til en firmabil end dem de har budgetteret med. Når leasingperioden er slut, skal virksomheden blot aflevere leasingbilen tilbage til leasingselskabet, og de slipper dermed også for bekymringer til værditab og ressourcer på at få solgt bilen.

Finansiel leasing minder mest af alt om, at virksomheden købte bilen selv, men der er dog en række forskelle. Bl.a. ejendomsretten som vi nævnte i det tidligere afsnit. Med finansiel leasing skal virksomheden selv stå for alle udgifter til reparation, service, syn af bil og så videre. Når leasingperioden er slut skal virksomheden selv sørge for, at sælge bilen til en tredje part. Det er dermed vigtigt, at restværdien i leasingkontrakten er realistisk ellers kan virksomheden risikere, at få en efter regning når bilen skal sælges.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *